Realizacja tunelu osłonowego na rozbiegu skoczni narciarskiej wchodzi w decydującą fazę

  • 2023-03-10 09:37

Pracownia Archigeum z Bydgoszczy sformalizowała współpracę z Instytutem Lotnictwa w Warszawie, który przeprowadzi w oparciu o makietę i modele trójwymiarowe niezbędne badania aerodynamiczne. Pomysł opracowania tunelu osłonowego zyskał wcześniej aprobatę Międzynarodowej Federacji Narciarskiej FIS, której delegaci dostrzegli szansę na rozwiązanie problemów, mających miejsce na rozbiegu skoczni narciarskiej.

Tunel na Wielkiej KrokwiTunel na Wielkiej Krokwi
fot. materiały prasowe

Zadaniem instalacji tunelu jest ochrona torów najazdowych przed opadami deszczu i śniegu, a tym samym utrzymanie parametru ślizgu na styku toru lodowego i narty na jednakowym poziomie dla wszystkich zawodników. Jak wiemy, skoki narciarskie to dyscyplina sportu, która w sposób szczególny jest „nafaszerowana” nowoczesnymi technologiami. Tunel przypominać będzie przezroczystą tubę, zastosowanie materiału w pełni transparentnego, przezroczystego, pozwoli bez problemu kibicom dostrzec najazd skoczka w transmisjach telewizyjnych, co nie zmieniłoby specjalnie sposobu transmisji konkursów w skokach narciarskich.

- Nasz pomysł wchodzi obecnie w decydującą fazę realizacji. Plan jest taki, aby prototyp tunelu zainstalować na Wielkiej Krokwi w Zakopanem – wyjaśnia architekt Przemysław Gawęda i jednocześnie lider zespołu projektowego. - Ta instalacja jest wstępem do projektu skoczni narciarskich nowej generacji, nowej konstrukcji, którą także niebawem zaprezentujemy.

- Skoki narciarskie przeniesiemy w inny wymiar i nadamy im nową jakość. Wszystkie zmiany konsultowaliśmy z FIS-em. Dyrektor Pucharu Świata Sandro Pertile ma podobny pogląd na dyscyplinę - dodaje architekt. Prototyp powinien powstać do końca 2023 roku. Prace badawcze realizowane są w ramach grantu - informuje lider projektu.

Animację projektu można obejrzeć >>>TUTAJ<<<.


Redakcja, źródło: Komunikat prasowy
oglądalność: (101491) komentarze: (20)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • Adamrams1 początkujący
    @23haze

    @23haze - ja mam wrażenie że nie rozumiesz elementarnych zasad potocznej dyskusji. W mojej ocenie ten pomysł jest warty rozpatrzenia, ponadto jak piszą że chodzi o prędkość w torach. Dawid Kubacki w zasadzie medal w Seefeld zdobył bo skakał gdy opadów nie było a pozostali skakali podczas opadów. Dobrze że wygrał Kubacki ale tamten konkurs pokazał pewien problem i ten tunel to rozwiązuje, a to dosyć powszechne zjawisko

  • Raptor202 profesor
    @23haze

    A co ma wspólnego pracownia Archigeum w Bydgoszczy i ich pieniądze ze szkoleniem młodych? Chyba że chodzi o szkolenie młodych architektów, ale nie bardzo wiem, co kibica skoków narciarskich mogą obchodzić młodzi architekci z Bydgoszczy.

  • Raptor202 profesor

    Może zamiast tunelu łatwiej byłoby zainstalować sztuczne tory najazdowe na tych obiektach, na których Z JAKIEGOŚ POWODU wciąż ich nie ma?

  • 23haze doświadczony

    Mam lepszy pomysł. Niech skoki będą tylko wirtualne, w grach komputerowych. Sterylne, powtarzalne warunki.

  • Adamrams1 początkujący
    @23haze

    z tego co można wyczytać z wypowiedzi ekspertów to ta instalacja ma sens i jest potrzebna. Nie rozumiem dlaczego janusze skoków tu malkontencą. Dla mnie to co powiedział Hofer ma sens

  • 23haze doświadczony

    Opamiętajcie się, porzućcie ten szkodliwy i bezsensowny program. Przeznaczcie pieniądze na szkolenia młodych.

  • 23haze doświadczony

    Popatrzyłem w kalendarz, nie, nie ma jeszcze 1 kwietnia...

  • wkstilo początkujący

    Durnoty, żeby firma z Bydzi miała co robić, bo to grant.

  • Pavel profesor

    Architektem nie jestem, ale tunele generują mocny wiatr u wylotów plus powietrze wypychane przez zawodnika, nie wiem czy to ma jakiś większy sens. Tym bardziej w czasach mrożonych torów, który potrzebuje naprawdę ekstremalnych warunków, Anię nie spełniać swojego zadania. W Wiśle skakali na mrożonych w 10 stopniach na plusie i ulewie.

  • dervish profesor
    @indianski

    Oczywiście że ma sens. Nie ma znaczenia czy w huragan czy nie. Najazd jest tylko po to by uzyskać prędkość na progu.

  • Kolos profesor
    @Lataj

    Przecież większość wybicia (czyli poderwanie się do lotu i ułożenie się do lotu) odbywa się już za progiem. Ale ciekawe, czy skoczkowie nie bali by się skakać na takiej skoczni z tunelem na rozbiegu, gdzie musieliby pamiętać o wybiciu się w ściśle określonym momencie żeby nie przywalić głową w tunel.

  • Kolos profesor

    Skoro Pertile podoba się ten pomysł...

    Generalnie to bez znaczenia. Założenie, że warunki na najeździe mają znaczenie, i że bywa problem z torami najazdowymi byłoby prawidłowe ale jakieś 20 lat temu, a nie teraz gdy większość skoczni ma sztuczne story.

    Ale sam tunel wygląda futurystycznie, chętnie bym coś takiego zobaczył w realu.

    Zwłaszcza jeśli ma to być wstęp do projektu nowoczesnej, całej skoczni nowej generacji.

  • Fan Tkaczenki i Aalto profesor

    Chyba najbardziej niepotrzebny i bezsensowny pomysł.
    Wolałbym żeby pieniądze na budowę absolutnie nie potrzebnego tunelu wydano na zbudowanie jakiegoś kompleksu małych skoczni narciarskich bliżej jakiegoś wielkiego ośrodka miejskiego oddalonego od gór.

  • Cinu profesor

    1 kwietnia za 3 tygodnie dopiero

  • Lataj profesor

    Bez sensu. Przecież skoczek potrzebuje miejsca nad głową, aby się wybić z progu, czyli fragment najazdu musiałby:
    A) pozostać nieosłonięty, przez co śnieg lub woda mogłaby się nadal nagromadzić w tej części torów albo
    B) musi powstać jakieś spore zadaszenie, aby śnieg albo woda tam w ogóle nie wnikała, co dodatkowo zwiększyłoby koszt realizacji projektu.
    Na materiale video widać moment, w którym skoczek powinien walnąć głową w górną część tunelu.

    Bardziej opłacalne będzie jednak zatrudnianie ludzi z dmuchawami.

  • Matthias88 doświadczony

    Nie wiem, to już większy sens jest zbudować całą skocznię zadaszoną albo w hali.

  • indianski bywalec

    czyli wyleca ze sterylnych warunkow w huragan. to na pewno ma sens ?

  • Absurdas początkujący
    @KamO

    Przecież celem takich projektów nie jest ich relizacja. "Prace badawcze realizowane są w ramach grantu" - i to jest jedyny powód, dla którego ktoś udaje, że takie głupoty stworzy. Ten tunel to taki polska wersja dojenia kasy jak np. hyperloop, pomijając proporcje i skalę.

  • KamO doświadczony

    Najdurniejniejszy i najbardziej niepotrzebny pomysł w skokach
    Oby nigdy nie doszedł do realizacji...

  • pb88 stały bywalec
    Błąd

    Nie na rozbiegu, tylko na najeździe.

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl