Polacy główną widownią Pucharu Świata w skokach narciarskich
Zdecydowanie najwyższym zainteresowaniem zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich cieszą się w Polsce - tak wynika z raportu firmy Nielsen, przygotowanego na zlecenie Międzynarodowej Federacji Narciarskiej, podsumowującej ostatni sezon 2018/2019. To właśnie nad Wisłą generowana jest największa widownia z wszystkich zawodów w sezonie. W czołowej piątce rankingu stacji telewizyjnych znajduje się z kolei trzech polskojęzycznych nadawców.
Badanie na zlecenie Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS) przeprowadziła firma Nielsen na rynkach telewizyjnych 21 państw - Austrii, Chin, Chorwacji, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Holandii, Japonii, Korei Południowej, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji oraz Włoch.
Celem Nielsena było zbadanie czasu trwania transmisji oraz widownii programów poświęconych minionej edycji Pucharu Świata w skokach narciarskich. Za tego typu audycje zaliczano relacje "na żywo" z zawodów, powtórki konkursów, skróty, magazyny oraz materiały z serwisów informacyjnych.
Badania wykazały, iż zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich mężczyzn w sezonie 2018/2019 obejrzało "na żywo" przed telewizorami 554,63 miliona widzów. Z doliczaniem osób oglądających wszelkiego rodzaju powtórki oraz skróty, liczba ta wzrasta do ponad 3 miliardów widzów. Skoki narciarskie na ekranach telewizorów w 21 państwach pojawiły się łącznie przez blisko 10 600 godzin, z czego 1986 miało związek z bezpośrednimi transmisjami z zawodów.
Puchar Świata 2018/2019 w liczbach | |||
"Na żywo" | Pozostałe | Suma | |
---|---|---|---|
Widownia (mln) | 554,63 | 2448,54 | 3003,17 |
Czas antenowy (hh:mm:ss) | 1896:47:22 | 8702:21:32 | 10599:08:54 |
Nielsen zwraca uwagę, iż w porównaniu z sezonem 2017/2018, liczba widzów Pucharu Świata wzrosła o 270 milionów, co oznacza aż 10%. Największy wzrost został odnotowany w Japonii, gdzie widownia wszystkich transmisji z minionej zimy wzrosła łącznie o 222 miliony widzów. Z pewnością jest w tym duża zasługa Ryoyu Kobayashiego, który sięgnął po Kryształową Kulę.
Wzrost nastąpił także w relacjach telewizyjnych - o 700 godzin ogółem, zaś o 170 godzin w przypadku transmisji z zawodów. Największym nadawcą globalnym pozostał Eurosport, który minionej zimy pokazał o 870 godzin więcej PŚ w skokach narciarskich niż podczas olimpijskiego sezonu.
Z marketingowego punktu widzenia, logotypy wszystkich sponsorów były widoczne przez 6 200 godzin. Najbardziej rzucający się w oczy był główny sponsor PŚ, Viessmann, którego logotyp można było dostrzec przez 3 600 godzin transmisji.
W porównaniu z poprzednim sezonem nastąpił wzrost widownii relacji telewizyjnych "na żywo" o 110 milionów widzów. Firma zaznacza jednak, iż większość tego wzrostu to zasługa rynków telewizyjnych w Niemczech oraz Polsce.
Największą widownię "na żywo" zgromadziły zawody w Oberstdorfie, które przed telewizorami obejrzało 93,72 miliona widzów. Warto jednak zaznaczyć, iż na ten wynik składa się nie tylko inauguracyjny konkurs Turnieju Czterech Skoczni (26 mln), ale również trzy rywalizacje w lotach narciarskich z początku lutego. Według podziału na państwa, najwyższa widownia zawodów w tej miejscowości pochodzi z Niemiec i Polski (po 35 milionów widzów).
Drugie miejsce w rankingu zajmują zawody w Zakopanem (47,46 miliona widzów). Nielsen zaznacza, że duża w tym zasługa ponadśredniej widownii tych konkursów w Polsce, ale również i w Niemczech.
Trzecie miejsce zajęło Garmisch-Partenkirchen (41,91 mln). Noworoczny konkurs był hitem w ramówce niemieckiej telewizji. Nielsen zaznacza jednak, iż w ogólnym zestawieniu zajmuje dopiero trzecie miejsce za sprawą relatywnie słabej widowni w Polsce, głównie z powodu braku transmisji z kwalifikacji w Telewizji Polskiej.
Najwyższa widownia z zawodów | ||||
Lp. | Miasto | Kraj | Widownia (mln) | Liczba zawodów |
---|---|---|---|---|
1 | Oberstdorf | 93,72 mln | 4 | |
2 | Zakopane | 47,46 mln | 2 | |
3 | Ga-Pa | 41,91 mln | 1 | |
4 | Lahti | 39,82 mln | 2 | |
5 | Willingen | 37,73 mln | 3 |
Polacy zdominowali tabelę badania wrażeń z wydarzenia ("Event Impressions"), w ramach którego iloczyn czasu antenowego transmisji w sekundach oraz uśrednionej widowni telewizyjnej w milionach dzielony jest przez 30 sekund. Na podstawie takiej formuły, 2368 relacji z Pucharu Świata 2018/2019 uzyskało w naszym kraju 47,4 miliarda punktów w tabeli. Drugie miejsce zajęli Niemcy (26,8 mld), a trzecie - Rosjanie (5,6 mld).
Event Impressions PŚ 2018/19 - podział na państwa | |||
Lp. | Kraj | Event Impressions (mln) | Relacje |
---|---|---|---|
1 | Polska | 47 411 | 2 368 |
2 | Niemcy | 26 841 | 2 357 |
3 | Rosja | 5 580 | 751 |
4 | Austria | 3 430 | 1 139 |
5 | Norwegia | 2 682 | 1 025 |
6 | Finlandia | 2 360 | 822 |
7 | Słowenia | 2 094 | 1 350 |
8 | Czechy | 1 689 | 902 |
9 | Słowacja | 1 201 | 752 |
10 | Japonia | 982 | 467 |
11 | Holandia | 500 | 682 |
12 | Rumunia | 499 | 598 |
13 | Włochy | 440 | 616 |
14 | Chiny | 403 | 54 |
15 | Szwajcaria | 236 | 703 |
16 | Szwecja | 198 | 625 |
17 | Chorwacja | 158 | 640 |
18 | Francja | 146 | 342 |
19 | Dania | 115 | 453 |
20 | Stany Zjednoczone | 68 | 83 |
21 | Korea Południowa | 1 | 2 |
Najwyższą widownię w minionym sezonie uzyskała transmisja z konkursu w Bischofshofen na antenie niemieckiej stacji ZDF (6,76 miliona widzów). Z kolei największy udział w rynku telewizyjnym uzyskał finałowy konkurs sezonu w Planicy na antenie słoweńskiej stacji RTV SLO 2 (79,1% udziału w słoweńskim rynku TV).
Główną widownię Pucharu Świata w skokach narciarskich stanowią Polacy oraz Niemcy. Wynika to z kolejnego rankingu "Event Impressions", w którym pierwsze pięć pozycji zajmują wyłącznie stacje telewizyjne z tych dwóch państw (kolejno TVP1, ARD, ZDF, Eurosport Polska oraz TVP Sport).
Nielsen podkreśla fakt, iż pomimo dużej widowni skoków w TVP, polski oddział Eurosportu sam generuje tyle samo punktów w rankingu "Event Impressions" co zsumowany wynik kilku nadawców publicznych z innych państw (ORF1, NRK1, YLE2 oraz RTV SLO 2).
Event Impressions PŚ 2018/19 - podział na stacje TV | |||
Lp. | Stacja | Kraj | Event Impressions (mln) |
---|---|---|---|
1 | TVP1 | 28 766 | |
2 | ARD | 12 866 | |
3 | ZDF | 9 906 | |
4 | Eurosport PL | 8 776 | |
5 | TVP Sport | 7 913 | |
6 | Eurosport RU | 5 265 | |
7 | Eurosport DE | 3 475 | |
8 | ORF1 | 3 046 | |
9 | NRK1 | 2 369 | |
10 | YLE2 | 2 263 |
Polacy mogą pochwalić się także największą widownią z wszystkich relacji z sezonu 2018/2019 Pucharu Świata w skokach narciarskich (m.in. powtórki, skróty i newsy z serwisów informacyjnych), które przed ekrany telewizorów przyciągnęły łącznie 1,13 miliarda widzów. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmują Niemcy (925 mln), a trzecie - Austriacy (129 mln).
Łączna widownia PŚ 2018/2019 (w mln) | ||||
Lp. | Kraj | Sezon 2018/19 | Sezon 2017/18 | |
---|---|---|---|---|
1 | Polska | 1 128,50 | 1 270,03 | |
2 | Niemcy | 925,30 | 903,16 | |
3 | Austria | 129,33 | 111,00 | |
4 | Norwegia | 97,75 | 127,45 | |
5 | Finlandia | 87,79 | 45,42 | |
6 | Słowenia | 75,91 | 67,60 | |
7 | Rosja | 67,55 | 8,21 |