Strona główna • Gry Komputerowe

Kulisy powstania nowej wersji gry Deluxe Ski Jump 4 [KONKURS]

Twórca serii Deluxe Ski Jump, Jussi Koskela, już pewien czas temu oznajmił, że nie myśli o aktualizacji czwartej edycji gry w najbliższej przyszłości. Grupa „Gorisek Bros.” postanowiła zadać jego stwierdzeniu kłam, przyczyniając się do powstania wersji wzbogaconej o wiele nowych skoczni. Już jutro premierowa edycja najpopularniejszej symulacji skoków narciarskich ujrzy światło dzienne. Porozmawialiśmy z jej twórcami o kulisach pracy nad tytułem.


- W tej chwili nie mam planów związanych z pracą nad nową wersją. Utrzymuję w działaniu serwery online i pomagam graczom, gdy mają problemy z grą. Oprócz prowadzenia biznesu związanego z DSJ, pracuję na pełen etat w innej firmie, nie mającej nic wspólnego z branżą gamingową – mówił Jussi Koskela w grudniu 2018. Sytuacja uległa jednak zmianie, gdy swoją pomoc zaoferowała grupa o enigmatycznie brzmiącej nazwie „Gorisek Bros.”. Wszystko wskazywałoby na to, iż kolektyw ten pochodzi ze Słowenii, lecz prawda o współtwórcach kolejnej edycji gry Deluxe Ski Jump 4 jest zgoła odmienna. - Do grupy „Gorisek Bros.” należą doświadczeni gracze DSJ pochodzący z Polski. Nad tworzeniem nowych skoczni pracowali od początku 2020 roku – przyznał Fin.

Jak znalazł czas na dalszy rozwój gry, pomimo natłoku codziennych obowiązków zawodowych?

- Starałem się poświęcać na to wolne chwile, nieraz wstawałem wcześnie rano. Muszę jednak przyznać, że w tym projekcie byłem tylko pomocnikiem. Największą pracę wykonali za mnie „Gorisek Bros.”.

Kim tak naprawdę są Polacy, którzy zainspirowani słynnymi słoweńskimi konstruktorami skoczni postanowili pójść w ich ślady w świecie wirtualnym? Kiedy dokładnie rozpoczęli pracę nad projektem?

- Nasza grupa składa się z kilku osób, które od wielu lat są czynnymi graczami gier z serii DSJ. Należą do niej: Wojtek Schiller, Grzegorz Perun, Wojtek Adamczewski, Tomasz Adamczewski, Grzegorz Nowak, Tomasz Karciarz, Bartek Winczaszek, Maciej Sylwestrzuk i Kamil Ślęczka. Początek naszej pracy datujemy na przełom stycznia i lutego tego roku. Wówczas udało nam się odkryć sposób na tworzenie własnych skoczni. Na początku nasze "zabawy" dotyczyły głównie zmian profili dostępnych obiektów. Jak dobrze pamiętamy, naszą pierwszą pracą był przerobiony mamut w Oberstdorfie pod profil skoczni w Vikersund – zdradzili Wojtek Schiller i Bartek Winczaszek, członkowie polskiej ekipy.

Czy trudno było namówić autora gry, Jussiego Koskelę, do rozpoczęcia prac nad aktualizacją tytułu?

- O dziwo, nie. Gdy tylko napisaliśmy do niego o naszym odkryciu, był pozytywnie nastawiony. Nie tylko słuchał naszych porad, ale również sam zaoferował pomoc w różnych kwestiach, za co jesteśmy mu bardzo wdzięczni.

W wersji 1.7.0 innowacją nie będzie wyłącznie okazja do spróbowania swoich sił na wielu niewidzianych dotąd w DSJ arenach z całego świata. Nowa opcja dodana przez Koskelę umożliwi wygenerowanie własnych obiektów o dowolnych parametrach. Projektowanie ich nie będzie jednak bułką z masłem.

- Skocznie zapisywane są w formacie .xml. Wszystko powstaje w edytorze tekstu, więc graficzny generator nie będzie dostępny. Tworzenie prostych obiektów z nieskomplikowaną grafiką jest dość łatwe, natomiast projektowanie bardziej zaawansowanych konstrukcji będzie wymagać większych umiejętności i czasu. „Gorisek Bros.” z moją pomocą przygotowali swojego rodzaju instrukcję, która pomoże w pomyślnym przejściu tego procesu – poinformował Koskela.

Jak poradzili sobie z tym wyzwaniem „Gorisek Bros.”?

- Każdy z nas jest wielkim fanem skoków, cztery osoby z naszej grupy to programiści, więc nie było problemu, by pisać te skocznie. Oczywiście, wymagało to nakładu sporej ilości czasu, ale uważamy, że wykorzystaliśmy go w stu procentach. Tworzenie prostych profili nie powinno sprawiać nikomu większych problemów. Trudniej będzie z tymi bardziej zaawansowanymi. Najwięcej pracy jest przy "dopieszczaniu" skoczni: ustawianiu barierek, oświetlenia, budowaniu konstrukcji wież rozbiegu itp. Powstawanie skoczni najbardziej zaawansowanych w naszym przypadku trwało nawet 2-3 tygodnie – przyznali Wojtek Schiller i Tomasz Adamczewski.

Obecnie w Deluxe Ski Jump dostępne są 24 skocznie. Po najnowszej aktualizacji łącznie będzie ich niemal 100.

- Mamy jeszcze kilka projektów, które mogą nie zostać ukończone w czasie, ale podejrzewamy, że nowych obiektów w grze znajdzie się około 60-70. Są to skocznie naprawdę różnorodne. Pod względem rozmiarów najmniejsza wyniesie 3 metry (choć powstała ona w formie żartu), natomiast największa aż 375 metrów. Nasze twory można podzielić na cztery rodzaje - odtworzone ze wcześniejszych wersji gry (np. Australia K-240 czy Słowenia HS281), pojedyncze obiekty bądź też kompleksy skoczni fikcyjnych, zmodyfikowane oryginalne skocznie z gry na podstawie modernizacji z ostatnich lat, a także skocznie realne, z których większość znana jest z zawodów najwyższej rangi. Niektórych prawdziwych skoczni co prawda na początku będzie brakować, ale liczymy na to, że społeczność w przyszłości nam z tym pomoże – powiedział Bartek Winczaszek.

 

Czy możliwe będzie tworzenie naprawdę futurystycznych projektów, na przykład aren, na których będzie można odlecieć na paręset metrów?

- Górna granica określona przez grę umożliwia tworzenie obiektów o maksymalnym rozmiarze 1000 metrów, jednak już w okolicach 350-400 metrów utrzymanie kontroli nad skoczkiem jest szalenie trudnym, niemal niemożliwym do wykonania zadaniem. Co do dolnej granicy, tutaj nie ma żadnych ograniczeń. Najmniejszą skocznią, jaką udało się nam stworzyć, jest K-3, jednak skakanie na niej z powodu rozmiaru skoczka nie należy do najprzyjemniejszych. Najmniejsze skocznie optymalne do dobrego skakania według nas zaczynają się od K-15 – K-20 – podsumowali „Gorisek Bros.”.

Wielu fanów gry zastanawia się, czy w związku ze zwiększeniem ilości dostępnych obiektów nie wzrośnie cena tytułu. – Zarówno ceny subskrypcji online, jak i samej gry pozostaną takie same. Aktualizacja do nowej wersji będzie darmowa – uspokoił Jussi Koskela, główny twórca DSJ.

Czy możliwa będzie rywalizacja online na nowo stworzonych arenach?

- Dyskutowaliśmy na ten temat, ale premierowo nowe skocznie będą dostępne wyłącznie w trybie offline. Zarówno liczba, jak i różnorodność nowo dodanych obiektów wzrośnie. Umożliwienie na nich rywalizacji sieciowej nie jest proste. Dodatkowo, na ten moment nie będzie możliwe dodanie graczy CPU do rozgrywki. Niestety to obecnie niemożliwe, ponieważ ich wyniki zawsze były oparte na statystykach zebranych z gry online – przyznał programista z Finlandii.

Powyższe wieści nie zmieniają faktu, iż każdy fan skoków narciarskich z wielką ekscytacją czeka na najbliższy piątek, czyli dzień premiery nowej wersji Deluxe Ski Jump 4. W związku z tym faktem redakcja Skijumping.pl wraz z firmą Mediamond przygotowała dla czytelników konkurs. Dla pięciu najszybszych osób, które odpowiedzą poprawnie na poniższe pytania przygotowane zostały nagrody w postaci kluczy dostępu do gry DSJ4. Dodatkowo, do kont dwóch osób, które jako pierwsze wyślą komplet dobrych odpowiedzi, przypisana zostanie odpowiednio 12- oraz 3-miesięczna subskrypcja online pozwalająca na wirtualną rywalizację w sieci.

Pytania konkursowe:

1. Podaj przynajmniej pięć nowych obiektów (ich lokalizacji/nazw) zaprezentowanych do tej pory przez „Gorisek Bros.”, które będą dostępne w najnowszej aktualizacji gry Deluxe Ski Jump 4.

2. Kiedy wydana została pierwsza wersja beta Deluxe Ski Jump 4? Ważne jest podanie daty z dokładnością przynajmniej do miesiąca i roku.

3. W jakim miejscu zlokalizowano największą skocznię, która została stworzona przez "Gorisek Bros." i zaprezentowana w trailerach wideo? Jaki jest rozmiar tego obiektu (HS)?

4. W maju 2005 roku Jussi Koskela otrzymał pierwszy raz w życiu okazję do oddania skoku narciarskiego na prawdziwej skoczni. Gdzie to zdarzenie miało miejsce i jaką odległość osiągnął?

5. Pewien czas temu portal Skijumping.pl obiegła wieść o tym, że Adam Małysz zamierza wznowić karierę skoczka narciarskiego. W którym roku opublikowana została ta informacja, która ostatecznie okazała się być primaaprilisowym żartem?

Odpowiedzi należy kierować na adres p.bak@skijumping.pl, w tytule wiadomości zawierając hasło „Konkurs - DSJ4”. Ze zwycięzcami skontaktujemy się po rozstrzygnięciu konkursu. Powodzenia!

Regulamin konkursu:

1. Organizatorem konkursu jest serwis Skijumping.pl.

2. Konkurs zostanie przeprowadzony na łamach serwisu www.skijumping.pl.

3. Termin trwania konkursu: od 12.11.2020 do rozstrzygnięcia (najpóźniej 13.11.2020).

4. Przesłanie zgłoszenia z danymi osobowymi jest równoznaczne z akceptacją oświadczeń: "Zgodnie z Ustawą z dn. 29.08.97 o Ochronie Danych Osobowych Dz. Ust. Nr 133 poz. 883 wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, dla potrzeb niezbędnych do realizacji tego konkursu" oraz "Zgodnie z Ustawą z dn. 18.07.02 o świadczeniu usług drogą elektroniczną Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm. wyrażam zgodę na otrzymanie za pomocą poczty elektronicznej (e-maila) informacji o ewentualnej wygranej w konkursie, wysłanej przez portal Skijumping.pl.

5. Przyjęte będą wyłącznie poprawnie wysłane zgłoszenia na adres email p.bak@skijumping.pl zawierające pięć odpowiedzi na pytania konkursowe.

6. Przyjmowane będzie tylko pierwsze zgłoszenie danej osoby.

7. Nagrodzone zostanie pierwszych pięć osób, które udzielą poprawnych odpowiedzi na każde z pięciu pytań konkursowych.

8. Nagrodami w konkursie są:

a) 1x pełna wersja gry Deluxe Ski Jump 4 + 12 miesięcy subskrypcji online,

b) 1x pełna wersja gry Deluxe Ski Jump 4 + 3 miesiące subskrypcji online,

c) 3x pełna wersja gry Deluxe Ski Jump 4.

9. Nagrody w formie kluczy dostępu do gry Deluxe Ski Jump 4 zostaną wysłane laureatom za pośrednictwem poczty email.

10. Nagrody nie mogą być wymienione na gotówkę.

11. Portal Skijumping.pl nie ponosi odpowiedzialności w przypadku podania przez użytkownika błędnych danych.

12. Jury stanowią redaktorzy serwisu Skijumping.pl.

13. Nadesłanie zgłoszenia jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

14. We wszystkich kwestiach nieobjętych powyższymi punktami regulaminu ostateczną decyzję podejmują redaktorzy serwisu Skijumping.pl.