Rewolucja w Planicy - Letalnica z torami lodowymi
Zaplanowany na koniec marca finał sezonu Pucharu Świata w Planicy będzie wyjątkowy. Po raz pierwszy rywalizacja na Letalnicy (HS240) zostanie przeprowadzana na nowoczesnych torach lodowych. Trwająca od kilku tygodni modernizacja obiektu jest na ukończeniu.
W ostatnich latach organizatorzy Pucharu Świata w Planicy musieli coraz częściej mierzyć się z problemem dotyczącym naturalnych torów najazdowych. W wyniku wysokich temperatur powietrza najazd ulegał roztopom i musiał być nieustannie chroniony przed słońcem z pomocą słoweńskich wojskowych, utrzymujących białe płachty osłaniające rozbieg.
Szczególnie problematyczny okazał się 2022 rok. Wówczas topiące się tory w trakcie czwartkowej sesji treningowej przetrzymały zjeżdząjącego w dół rozbiegu Jana Hoerla, który musiał ratować się przed upadkiem. Organizatorzy byli w stanie doprowadzić najazd do porządku, ale w celu jego oszczędzania odwołano sobotnie i niedzielne serie próbne. Przyśpieszono również start zawodów drużynowych, aby słońce nie zdążyło uszkodzić torów w trakcie rywalizacji.
Te historie są już jednak melodią przeszłości. Podczas tegorocznego finału skoczkowie po raz pierwszy będą mieli okazję przejechać się po nowoczesnych torach lotowych na Letalnicy. Modernizacja najazdu jednej z najsłynniejszych skoczni świata trwa już od kilku tygodni i powoli dobiega końca.
- Mogę potwierdzić, że zainstalowaliśmy nowe tory lodowe na mamuciej skoczni. Jest to znacząca inwestycja oferująca zaawansowane funkcje, które mają zwiększyć niezawodność i wydajność rozbiegu - przyznaje Jelko Gros z Planica Nordic Centre.
- Tory lodowe posiadają system chłodzenia. Z pomocą agregatu, w przypadku potencjalnej awarii, może on funkcjonować przez kolejne półtorej godziny, zapewniając większą niezawodność i wydłużony czas pracy - dodaje słoweński działacz FIS: - W przypadku deszczu, tory najazdowe są wyposażone w specjalne kanały odwadniające, rozmieszczone co metr na całej długości rozbiegu. Wspomniane kanały posiadają przewody grzejnicze, ułatwiające przepływ wody deszczowej. Zapewniamy tym samym optymalne warunki w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych.
- Zarówno agregat, jak i tory najazdowe wyposażone są w centralny system sterowania. Umożliwia on operatorom skoczni lub jury zawodów stałe monitorowanie kluczowych parametrów, takich jak przepływ i temperatura freonu oraz temperatura lodu w krytycznych punktach rozbiegu. Możliwość kontrolowania tych parametrów w czasie rzeczywistym zwiększy bezpieczeństwo zawodników oraz pozwoli na lepsze zarządzanie najazdem - zapewnia Słoweniec: - Temperatura lodu jest mierzona w dwóch punktach najazdu: 15 metrów przed progiem skoczni oraz na środku długości rozbiegu. Pomiary dokonywane są zarówno na rurkach chłodzących, jak i na powierzchni za pomocą czujnika temperatury na podczerwień. Ten system zapewnia kompleksowe monitorowanie stanu torów lodowych.
Cała modernizacja rozbiegu Letalnicy kosztowała 350 tysięcy euro: - Te ulepszenia świadczą o naszym zaangażowaniu w zapewnienie torów lodowych wysokiej jakości dla naszej skoczni, które są w stanie sprostać różnym wyzwaniom i zapewnić sportowcom optymalne warunki - kończy Jelko Gros.
Obecnie prace modernizacyjne w Planicy są na ukończeniu. W ciągu najbliższych dziesięciu dni zamontowana zostanie górna warstwa rozbiegu, imitująca trawę.
Letalnica w Planicy jest czwartą i ostatnią czynną skocznią do lotów narciarskich, na której zamontowano nowoczesne tory lodowe. Wcześniej takiej modernizacji dokonano na obiektach w Oberstdorfie, Vikersund i Bad Mitterndorf.
Tegoroczny finał Pucharu Świata w Planicy rozegrany zostanie w dniach 22-24 marca. W piątek odbędzie się konkurs indywidualny, w sobotę zawody drużynowe, a w niedzielę rywalizacja dla czołowej "30" klasyfikacji generalnej sezonu.
PROGRAM ZAWODÓW:
Środa, 20.03.2024
19:00 - Odprawa techniczna
Czwartek, 21.03.2024
8:00 - Oficjalny trening
10:00 - Kwalifikacje
Piątek, 22.03.2024
14:00 - Seria próbna
15:00 - Konkurs indywidualny
Sobota, 23.03.2024
8:00 - Seria próbna
9:30 - Konkurs drużynowy
Niedziela, 24.03.2024
8:00 - Seria próbna
9:30 - Konkurs indywidualny