Zaplanowany na koniec marca finał sezonu Pucharu Świata w Planicy będzie wyjątkowy. Po raz pierwszy rywalizacja na Letalnicy (HS240) zostanie przeprowadzana na nowoczesnych torach lodowych. Trwająca od kilku tygodni modernizacja obiektu jest na ukończeniu.
W ostatnich latach organizatorzy Pucharu Świata w Planicy musieli coraz częściej mierzyć się z problemem dotyczącym naturalnych torów najazdowych. W wyniku wysokich temperatur powietrza najazd ulegał roztopom i musiał być nieustannie chroniony przed słońcem z pomocą słoweńskich wojskowych, utrzymujących białe płachty osłaniające rozbieg.
Szczególnie problematyczny okazał się 2022 rok. Wówczas topiące się tory w trakcie czwartkowej sesji treningowej przetrzymały zjeżdząjącego w dół rozbiegu Jana Hoerla, który musiał ratować się przed upadkiem. Organizatorzy byli w stanie doprowadzić najazd do porządku, ale w celu jego oszczędzania odwołano sobotnie i niedzielne serie próbne. Przyśpieszono również start zawodów drużynowych, aby słońce nie zdążyło uszkodzić torów w trakcie rywalizacji.
Jan Hoerl SAVE OF THE DAY! Planica FULL VIDEO: COMMENT pic.twitter.com/vqrEeO63Sa
— Gregor Sevšek (@gregsasevi) March 24, 2022
Te historie są już jednak melodią przeszłości. Podczas tegorocznego finału skoczkowie po raz pierwszy będą mieli okazję przejechać się po nowoczesnych torach lotowych na Letalnicy. Modernizacja najazdu jednej z najsłynniejszych skoczni świata trwa już od kilku tygodni i powoli dobiega końca.
- Mogę potwierdzić, że zainstalowaliśmy nowe tory lodowe na mamuciej skoczni. Jest to znacząca inwestycja oferująca zaawansowane funkcje, które mają zwiększyć niezawodność i wydajność rozbiegu - przyznaje Jelko Gros z Planica Nordic Centre.
- Tory lodowe posiadają system chłodzenia. Z pomocą agregatu, w przypadku potencjalnej awarii, może on funkcjonować przez kolejne półtorej godziny, zapewniając większą niezawodność i wydłużony czas pracy - dodaje słoweński działacz FIS: - W przypadku deszczu, tory najazdowe są wyposażone w specjalne kanały odwadniające, rozmieszczone co metr na całej długości rozbiegu. Wspomniane kanały posiadają przewody grzejnicze, ułatwiające przepływ wody deszczowej. Zapewniamy tym samym optymalne warunki w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych.
- Zarówno agregat, jak i tory najazdowe wyposażone są w centralny system sterowania. Umożliwia on operatorom skoczni lub jury zawodów stałe monitorowanie kluczowych parametrów, takich jak przepływ i temperatura freonu oraz temperatura lodu w krytycznych punktach rozbiegu. Możliwość kontrolowania tych parametrów w czasie rzeczywistym zwiększy bezpieczeństwo zawodników oraz pozwoli na lepsze zarządzanie najazdem - zapewnia Słoweniec: - Temperatura lodu jest mierzona w dwóch punktach najazdu: 15 metrów przed progiem skoczni oraz na środku długości rozbiegu. Pomiary dokonywane są zarówno na rurkach chłodzących, jak i na powierzchni za pomocą czujnika temperatury na podczerwień. Ten system zapewnia kompleksowe monitorowanie stanu torów lodowych.
Cała modernizacja rozbiegu Letalnicy kosztowała 350 tysięcy euro: - Te ulepszenia świadczą o naszym zaangażowaniu w zapewnienie torów lodowych wysokiej jakości dla naszej skoczni, które są w stanie sprostać różnym wyzwaniom i zapewnić sportowcom optymalne warunki - kończy Jelko Gros.
Obecnie prace modernizacyjne w Planicy są na ukończeniu. W ciągu najbliższych dziesięciu dni zamontowana zostanie górna warstwa rozbiegu, imitująca trawę.
Letalnica w Planicy jest czwartą i ostatnią czynną skocznią do lotów narciarskich, na której zamontowano nowoczesne tory lodowe. Wcześniej takiej modernizacji dokonano na obiektach w Oberstdorfie, Vikersund i Bad Mitterndorf.
Tegoroczny finał Pucharu Świata w Planicy rozegrany zostanie w dniach 22-24 marca. W piątek odbędzie się konkurs indywidualny, w sobotę zawody drużynowe, a w niedzielę rywalizacja dla czołowej "30" klasyfikacji generalnej sezonu.
Kto odpowiada za tory lodowe na Letalnicy w Planicy? Peter Riedel? TopSpeed?
— Adam Bucholz (@Bucholz_Adam) February 14, 2024
To nowy gracz na rynku: Planika😉
- Wciąż jesteśmy w fazie rozwoju. Nasza oferta to nie tylko tory, ale również osłony przeciwwietrzne oraz rekonstrukcje skoczni od zera - mówi Miha Doles @skijumpingpl pic.twitter.com/W52rVPjZF9
PROGRAM ZAWODÓW:
Środa, 20.03.2024
19:00 - Odprawa techniczna
Czwartek, 21.03.2024
8:00 - Oficjalny trening
10:00 - Kwalifikacje
Piątek, 22.03.2024
14:00 - Seria próbna
15:00 - Konkurs indywidualny
Sobota, 23.03.2024
8:00 - Seria próbna
9:30 - Konkurs drużynowy
Niedziela, 24.03.2024
8:00 - Seria próbna
9:30 - Konkurs indywidualny
-
Gerwazy doświadczony
@Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak
W Planicy do 2022 też nie było problemu. Coś im wtedy nawalił system chłodzący naturalne tory
-
-
-
Fan_ekipy_pod_narty weteran
@Mucha125
Na mamutach to nawet nie wolno go kłaść zewzględu na ów prędkości.
-
-
Tomek88 profesor
Ciekawe czy w Willingen kiedyś będą. Pewnie nie bo przecież im wolno więcej. Tak samo jak z oświetleniem w Innsbrucku i Bad Mitterndorf
-
Mucha125 profesor
@tomek20
Może będą chcieli igielit na tą skocznie położyć? Czy nie nadaje się na takie prędkości?
-
Kolos profesor
@tomek20
Zupełnie nie rozumiem idei tej zielonej trawy na najeździe. Tym bardziej na skoczniach gdzie nie ma igielitu więc latem się tam nie skacze.
-
Kolos profesor
@Raptor202
Tak jak powtarzanie serii w starym systemie było rzadkością tak i problemy z najazdem były bardzo rzadkim problemem. W Planicy zresztą nigdy nie było z tym problemów mimo późnego przecież terminu zawodów.
Nie ulega więc wątpliwości, że system bez przeliczników był lepszy, a tory naturalne no cóż też na ogół problemem nie są.
Zatem -
Cukiernik początkujący
@EkspertO
Co do Niemiec i torów, to problem jest tylko na skoczniach w Titisee i Willingen, w Austrii mają problemy głównie z brakiem oświetlenia w Innsbrucku i na Kulm.
-
kubilaj2 weteran
@Fan_ekipy_pod_narty
Akurat w Planicy nie było jakoś wyjątkowo źle z torami(gorzej żri, którzy ustawiają wysoką belkę, żeby ogóry sobie polatały)
-
tomek20 weteran
"W ciągu najbliższych dziesięciu dni zamontowana zostanie górna warstwa rozbiegu, imitująca trawę."
To ma być coś takiego jak w Zakopanem? Jeśli tak to porażka, będzie waliło tym zielonym po oczach. Nie można tam czegoś innego położyć?
A tak to ogólnie spoko, że inwestują, nie to co Niemcy. -
Fan_ekipy_pod_narty weteran
@Oreo
No sory ale sprawiedliwość to sprawiedliwość.
Widzieliśmy co się działo w ostatnich latach w Willingen czy właśnie Planicy. Dobra decyzja. -
Deschwinchenkocki bywalec
Ciekawe, że do jednych skoczni FIS rygorystycznie pilnuje swoich własnych wymogów, grożąc nawet wyrzuceniem z Pucharu Świata, a w przypadku innych skoczni tory najazdowe mogą się topić, albo notorycznie wieje, a siatek osłonowych nie ma, a mimo to dana skocznia zostaje w kalendarzu. Inna sprawa, że która organizacja sportowa w dzisiejszych czasach FAKTYCZNIE jest tak bardzo rygorystyczna, mając daleko w poważaniu nawet pecunia non olet, byle tylko dura lex, sed lex.
-
Mucha125 profesor
Brawa dla nich
-
Karpp profesor
Co tam tory. W Polsce już będzie tunel na rozbiegu, którego jak czytałem ostatnio zazdrościć będzie nam cały świat 😂
-
Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak weteran
@Adrian AZ
Akurat tam z płynącymi torami raczej problemu nie było ale na wszelki wypadek też by mogli zainwestować.
-
-
Fan Tkaczenki i Aalto profesor
I cały sens bycia słoweńskim żołnierzem poszedł się chrzanić ;)
-
Fan_Gruszki profesor
@Mati2121
tymczasem skocznia w Seefeld: https://i.imgflip.com/3kdjqo.jpg?a474096
Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl
Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl
- Zanim zadasz pytanie na forum - zobacz czy poniżej ktoś już nie dał na nie odpowiedzi.
- Redakcja serwisu Skijumping.pl zastrzega sobie prawo do usuwania oraz modyfikowania komentarzy łamiących regulamin - nie związanych z tematem newsa, zawierających obraźliwe treści, atakujących osoby publiczne (a w szczególności zawodników, trenerów, działaczy, polityków), napisanych wulgarnym językiem, spamu, powielania treści newsa itp.
- Zabrania się reklamowania innych stron, blogów itp.
- Forum to miejsce na przemyślane wypowiedzi i opinie. Do komentowania bieżących wydarzeń na skoczni oraz luźnych pogaduszek służy nasz czat. Komentarze o zerowej wartości merytorycznej typu "Ammann Słabo, Stoch - 125m, co tu tak cicho, czemu nie skaczą" - również będą usuwane.
- Komentarze powinny być rzeczowe, napisane poprawnie językowo i bez rażących błędów ortograficznych.
- Zapytania, opinie i uwagi skierowane do redaktorów serwisu Skijumping.pl, prosimy przesyłać na nasz adres email. Nasi redaktorzy nie czytają wszystkich komentarzy, często mogą więc wcale nie odpowiedzieć. Zapytania, opinie i uwagi skierowane do moderatorów forum Skijumping.pl, prosimy przesyłać na nasz adres admin@skijumping.pl.
- Wszystkich użytkowników forum, prosimy o kulturalną dyskusję. Do rozwiązywania wszelkich sporów i kłótni służy email, gadu-gadu lub inne środki komunikacji.
- Aby uniknąć bałaganu i nieporozumień, zabrania się tworzenia i korzystania użytkownikom z więcej niż jednego konta/nicka oraz podszywania się pod innych użytkowników, poprzez tworzenie bardzo podobnych nazw/nicków. W przypadku wykrycia takiego działania, konta będą kasowane, a w skrajnym przypadku (nagminne tworzenie kolejnych kont), użytkownik banowany.
- Wszelkie komentarze, atakujące bezpośrednio poszczególnych użytkowników (w tym także oskarżenia o pisanie pod wieloma nickami), moderatorów lub redaktorów, będą bezzwłocznie usuwane, podobnie jak spory między użytkownikami, nie mające nic wspólnego z tematem artykułu. Konta użytkowników, którzy obrażają moderatorów, administratorów, bądź atakują Redakcję Skijumping.pl, mogą być blokowane.
- Wszelkie narzekania na to, że komentarze są "bezpodstawnie" usuwane, będą również kasowane. Jeśli ktoś uważa, że jego komentarz był zgodny z regulaminem, a mimo to został usunięty, prosimy o kontakt emailowy na adres admin@skijumping.pl.
- Jeśli uważasz, że dany użytkownik nagminne łamie regulamin, wywołuje kłótnie i utrudnia dyskusję w komentarzach, prosimy o kontakt emailowy na adres admin@skijumping.pl.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania wpisów bądź blokowania użytkowników, którzy używają niecenzuralnego języka, nagminnie wywołują konflikty, spory oraz prowokują innych uczestników forum do kłótni.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania użytkowników, których nazwy (ksywki) zawierają wulgaryzmy lub brzmią podobnie do niecenzuralnych słów.
- Redakcja nie ponosi odpowiedzialności, w przypadku, gdy adres IP zablokowanej osoby, jest adresem całej sieci lokalnej. Ewentualne cofnięcie blokady może nastąpić jedynie w przypadku, gdy winny użytkownik zaprzestanie szkodliwych działań na forum.
- Redakcja nie odpowiada za treści i opinie prezentowane przez użytkowników forum. Jeśli wypowiedzi naruszają prawo, ich autorzy mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
- W przypadku "bana" użytkownika, zabronione jest tworzenie nowego konta, przez 7 dni od momentu blokady konta.
- W przypadku nagminnego łamania regulaminu forum oraz ogólnych zasad dobrego wychowania, Redakcja zastrzega sobie prawo do powiadomienia odpowiednich służb, wraz ze wszystkimi posiadanymi danymi użytkownika (adres IP, logi, dane kontaktowe).
Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu
Zaloguj się