PŚ w Lahti: Słowenia triumfuje w konkursie duetów, Polska piąta

  • 2025-03-23 17:00

Reprezentacja Słowenii w składzie Lovro Kos i Anze Lanisek wygrała niedzielny konkurs duetów Pucharu Świata na Salpausselce (HS130) w Lahti. Podopieczni Roberta Hrgoty wyprzedzili zespoły Austrii i Japonii. Polska zajęła piąte miejsce.

Anze Lanisek i Lovro KosAnze Lanisek i Lovro Kos
fot. Tadeusz Mieczyński
Stefan Kraft i Manuel FettnerStefan Kraft i Manuel Fettner
fot. Tadeusz Mieczyński
Ren Nikaido i Ryoyu KobayashiRen Nikaido i Ryoyu Kobayashi
fot. Tadeusz Mieczyński

Po pierwszej serii na prowadzeniu znajdowali się Słoweńcy. Lovro Kos (125,5 m) i Anze Lanisek (129,5 m) mieli 4,9 punktu przewagi nad Austriakami - Manuelem Fettnerem (127 m) i Stefanem Kraftem (127,5 m). Trzecie miejsce zajmowali Japończycy - Ren Nikaido (125 m) i Ryoyu Kobayashi (128 m) z przewagą 12,8 pkt. nad czwartymi Niemcami.

Polacy po skokach Dawida Kubackiego (118 m) i Pawła Wąska (123 m) zajmowali piątą pozycję, ze stratą 23,7 punktu do miejsca na podium. Biało-Czerwoni wyprzedzali ekipy Szwajcarii, Finlandii i Stanów Zjednoczonych.

Awans do serii finałowej wywalczyły również dziewiąta Francja, dziesiąta Estonia, jedenaste Włochy i - dopiero dwunasta - Norwegia.

Na pierwszej rundzie rywalizację w zawodach duetów zakończyły zespoły Chin, Kazachstanu i Turcji.

Pierwszą serię konkursową rozegrano z 8. i 7. belki startowej.

W drugiej rundzie Lovro Kos (126,5 m) i Anze Lanisek (130 m) utrzymali prowadzenie, ale przewaga Słoweńców nad drugimi Austriakami - Manuelem Fettnerem (126,5 m) i Stefanem Kraftem (127,5 m) stopniała do 4 punktów. Trzecie miejsce zajmowali Japończycy - Ren Nikaido (123 m) i Ryoyu Kobayashi (129 m) z przewagą 28,2 pkt. nad czwartymi Niemcami.

Polacy w składzie: Dawid Kubacki (112 m) i Paweł Wąsek (123 m) pozostali na piątej pozycji. Szóste miejsce zajmowala Finlandia, siódma była Szwajcaria, zaś ósme Stany Zjednoczone.

Awansu do rundy finałowej nie wywalczyły reprezentacje Norwegii, Włoch, Estonii i Francji.

Drugą serię konkursową przeprowadzono z 8. i 7. platformy.

W pierwszej grupie rundy finałowej doszło do zmiany miejsc na szczycie. Manuel Fettner (127,5 m) odskoczył Lovro Kosowi (126 m) i wysunął Austriaków na prowadzenie z przewagą 0,9 punktu nad Słoweńcami. Atak po zwycięstwo wytoczył jednak Anze Lanisek, który z obniżonej na życzenie belki wylądował na 124. metrze. Podopieczni Roberta Hrgoty pokonali o 4,1 punktu drugich Austriaków, u których zawody zakończył Stefan Kraft (125 m). Na najniższym stopniu podium stanęli Japończycy - Ren Nikaido (120 m) i Ryoyu Kobayashi (130,5 m).

Na czwartej pozycji, ze stratą 40,4 punktu do podium, konkurs ukończyli Niemcy. Reprezentacja Polski - Dawid Kubacki (110 m) i Paweł Wąsek (124 m) - utrzymała piątą lokatę. Szóste miejsce zajęli Finowie, siódme Szwajcarzy, a ósme Amerykanie.

Rundę finałową, podobnie jak poprzednie, rozegrano z 8. i 7. belki. Anze Lanisek oddał swój skok z 6. platformy.

W klasyfikacji indywidualnej konkursu najlepszy okazał się Ryoyu Kobayashi (128 m, 129 m i 130,5 m) przed Anze Laniskiem (129,5 m, 130 m i 124 m) oraz Stefanem Kraftem (127,5 m, 127,5 m i 125 m). Paweł Wąsek zajął siódme, a Dawid Kubacki czternaste miejsce.

W klasyfikacji generalnej Pucharu Narodów niezmiennie prowadzą Austriacy (7623 pkt.) przed Niemcami (3942 pkt.) i Norwegami (3799 pkt.). Polacy z dorobkiem 1671 punktów są sklasyfikowani na szóstej pozycji.

W przyszły weekend (28-30 marca) rozegrany zostanie finałowy weekend sezonu Pucharu Świata 2024/2025 na Letalnicy (HS240) w Planicy. Na piątek zaplanowano zawody indywidualne, na sobotę rywalizację drużynową, a na niedzielę finałowy konkurs dla najlepszej trzydziestki cyklu.

WYNIKI I KLASYFIKACJE:
Zobacz protokół FIS z wynikami konkursu >>>
Zobacz aktualną klasyfikację Pucharu Narodów >>>

Wyniki konkursu PŚ w Lahti (HS130); 23.03.2025
Lp. Kraj   Nota
1 Słowenia 813.4
2 Austria 809.3
3 Japonia 802.5
4 Niemcy 762.1
5 Polska 699.9
6 Finlandia 681.3
7 Szwajcaria 667.2
8 Stany Zjednoczone 601.6
9 Norwegia 383.9
10 Włochy 382.6
11 Estonia 382.3
12 Francja 380.8
13 Chiny 173.7
14 Kazachstan 158.2
15 Turcja 153.6
Nieoficjalna klasyfikacja indywidualna:
Lp. Nr Zawodnik Kraj Skok 1 Nota Skok 2 Nota Skok 3 Nota
1 11-2 KOBAYASHI Ryoyu 128.0 138.8 129.0 284.1 130.5 431.4
2 12-2 LANISEK Anze 129.5 142.7 130.0 281.7 124.0 421.0
3 15-2 KRAFT Stefan 127.5 139.1 127.5 279.6 125.0 413.9
4 14-2 WELLINGER Andreas 123.0 129.6 126.5 267.5 126.0 405.4
5 15-1 FETTNER Manuel 127.0 129.3 126.5 259.9 127.5 395.4
6 12-1 KOS Lovro 125.5 130.6 126.5 261.8 126.0 392.4
7 10-2 WASEK Pawel 123.0 128.8 123.0 256.7 124.0 384.9
8 11-1 NIKAIDO Ren 125.0 125.4 123.0 251.3 120.0 371.1
9 14-1 RAIMUND Philipp 121.0 121.8 120.0 239.7 118.5 356.7
10 7-2 AALTO Antti 118.0 117.9 118.0 234.8 119.5 355.5
11 9-2 DESCHWANDEN Gregor 120.5 122.7 113.5 230.8 116.0 342.9
12 7-1 VALTO Kasperi 118.0 107.0 118.5 218.7 114.5 325.8
13 9-1 PEIER Killian 120.0 111.0 113.0 215.0 115.5 324.3
14 10-1 KUBACKI Dawid 118.0 111.7 112.0 214.5 110.0 315.0
15 8-2 FRANTZ Tate 115.5 109.5 114.0 218.1 106.0 307.0
16 8-1 COLBY Jason 115.5 103.4 108.0 194.1 111.5 294.6
17 6-2 AIGRO Artti 112.0 108.1 119.5 229.4   229.4
18 5-2 FOUBERT Valentin 112.0 103.5 110.5 204.7   204.7
19 13-2 STRAND Soelve Jokerud 104.0 85.1 113.5 192.7   192.7
20 4-1 CECON Francesco 113.0 92.7 111.5 192.3   192.3
21 13-1 VILLUMSTAD Fredrik 114.0 104.6 106.0 191.2   191.2
22 4-2 INSAM Alex 111.5 99.4 108.5 190.3   190.3
23 5-1 MILESI Enzo 115.5 97.6 102.0 176.1   176.1
24 6-1 VAGUL Kaimar 109.5 87.2 95.0 152.9   152.9
25 1-2 SONG Qiwu 116.0 105.4   105.4   105.4
26 3-1 BEDIR Muhammed Ali 111.5 90.7   90.7   90.7
27 2-2 VASSILYEV Danil 107.5 87.2   87.2   87.2
28 2-1 MIZERNYKH Ilya 101.5 71.0   71.0   71.0
29 1-1 ZHEN Weijie 101.5 68.3   68.3   68.3
30 3-2 IPCIOGLU Fatih Arda 93.0 62.9   62.9   62.9

FOTORELACJA


Adam Bucholz, źródło: Informacja własna
oglądalność: (37699) komentarze: (193)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • Bernat__Sola profesor
    @Bernat__Sola

    A w końcówce komentarza już tylko potwierdzasz to, o czym mówię - jesteś fanatykiem Stocha, dla którego każda krytyka to "jechanie" po nim i "wyśmiewanie".

  • Bernat__Sola profesor
    @Stinger

    Dobrze wiesz, w którym momencie, nie udawaj Greka. Wspomniałem o lotach, przed Vikersund loty były tylko jedne, i wówczas też miała miejsce nasza poprzednia dyskusja.
    "po co miał startować w PK" Po to, żeby w CRL nie robiła się luka, i żeby porównać się ze składem z Kontynentala (to drugie ostatecznie i tak się dokonało w Sapporo, więc OK). A tak swoją drogą, to Simon Ammann przed wyjazdem na MŚ skakał właśnie w PK ;).

    Co do lotów, proszę bardzo, napisałeś dokładnie tak:
    "To, że Kamil Stoch dostanie miejsce w PŚ bez startu w PK to właśnie ten pewien przywilej ale nie miałem na myśli by startował zawsze i wszędzie bez względu na formę.

    Na MP był najlepszy nie licząc Pawła Wąska. W Zakopanem podczas PŚ ponownie był najlepszy nie licząc Pawła Wąska.
    W konkursie drużynowym nie był już numerem dwa (licząc Wąska) ale wciąż nie był najlepszy.

    Teraz na lotach rzeczywiście był najsłabszym skoczkiem z naszej kadry i zgadzam się, że pora go wycofać (co wlasnie się stało) ale z drugiej strony loty są specyficzne na co najlepszym przykładem jest kompromitujący się na dużych obiektach Domen Prevc, który na mamutach robi robotę wygrywając sobie zawody także za dużych wniosków bym z tych zawodów nie wyciągał.

    Także możecie płakać i narzekać ale Kamil Stoch przynajmniej do tej pory bronił się w kadrze (wyniki słabe to prawda), a teraz będąc najsbaszyn wylatuje, a jego powrót na Sapporo bez startu w PK to właśnie ten przywilej z którego moim zdaniem ma prawo skorzystać."
    W całym komentarzu (wyciąłem mniej istotne 3 zdania) o MŚ nawet się nie zająknąłeś, wtedy po prostu broniłeś rezerwowania mu miejsca na Sapporo, gdy jeszcze nie było wiadomo, że odpuszczamy te zawody. Zrobiłeś dokładnie to, o czym napisałem niżej - deprecjonowałeś słabe rezultaty Stocha w Oberstdorfie, "bo loty", a w Vikersund okazało się, że jednak te loty wcale mu tak nie przeszkadzają. Co było wiadomo już wtedy, przecież przed weekendem było wielkie przypominanie (nie z Twojej strony akurat), jaka to Heini-Klopfer-Skiflugschanze jest dla niego przyjazna.
    Cała afera z MŚ to było już później i tutaj przecież i ja stwierdziłem, że niewzięcie Stocha na mistrzostwa to była głupia decyzja, bo od Żyły pod żadnym względem słabszy nie był, a mieliśmy prawo wystawić sześciu skoczków w treningach.

    Może trochę źle się wyraziłem, nie chodziło mi o to, że sam start w PK to był według Ciebie "brak szacunku", ale że twierdziłeś, że komentujący życzący sobie startu Stocha w PK okazują brak szacunku.

  • Sousuke stały bywalec
    @SzeskaFanStocha

    Zwiedzali :)

  • Kornuty bywalec
    Haha !

    Jakby nasi w finałowej rundzie mieli jeszcze w składzie Wolnego to mogliby zrównać się punktami z Kosem i Laniskiem. Małysz i TT triumfują ? Kamil padł po raz kolejny ofiarą TT. Milosc między nimi kwitnie. Istny cyrk na kółkach.

  • Stinger profesor
    @Seba Aka Krzychu

    Ekipę mają oczywiście konkretną i świetną co widać po TCS i PŚ ale akurat najważniejszą imprezę sezonu nieco zawalili - brak złota w drużynie i tylko dwa medale indywidualnie bez tytułu mistrza świata.
    Już mniejsza o te indywidualne medale ale w drużynie po takim sezonie wyjechać z Trondheim bez złota to porażka.

    Mimo wszystko przynajmniej na mnie większe, dużo większe wrażenie robiła ekipa Pointnera - Schlierenzauer, Morgenstern, Loitzl, Kofler i Koch - mam wrażenie, że to była ekipa zabójców szczególnie jeśli chodzi o pierwszą dwójkę. Może z czasem obecna ekipa też będzie robić na mnie takie wrażenie ale póki co nawet jeśli pobiją rekord punktów to nie postawiłbym ich wyżej.

  • Takanashi63 bywalec
    @kubilaj2

    Oczywiście, że ogrom problemów to naleciałości po poprzedniku, jednakże minęło już te 5 lat i tak naprawdę, czy cokolwiek zmieniło się na lepsze? Kontrola sprzętu jest po prostu fatalna. Przez 5 lat nic nie zrobiono z faktem, że na oczach sędziego zawodnik dosłownie robi przyruchy, żeby kombinezon mu pasował. To jest po prostu śmieszne. Załóżmy sytuację, że w rzucie młotem opracowują specjalną linkę, która pozwala na zmianę długości, w zależności od preferencji zawodnika. Idą to sprawdzić, a na oczach sędziego Fajdek siedzi z lodem i chłodzi metal, albo odwrotnie staje nad ogniem i stara się zyskiwać milimetry. Jak na tyle głów powinno się opracować jakiś sensowny plan działania, bezwzględny schemat szwów pod pachami i w kroczu, który nie pozwalałby na manipulacje. Bezwzględne karanie za te wszelakie sztywne dziubki itd. To samo z punktami za wiatr. Dlaczego dalej skoczkowie tracą medale, podia, dobre miejsca za to, że skoczyli w trudnych warunkach, ale po skoku zmierzono mu inny wiatr? Dlaczego mierzy się punkty za wiatr ze wskaźnika 20m przed zawodnikiem? Potem za skok przy 3 m/s w plecy ma -0,5, bo na dole wiało pod narty. Do tego nie wiemy, ile kombinacji ze sprzętem dokonywano zanim odkryto aferę z Norwegami. Do tego same zawody są po prostu nędzne. W tym akurat Sandro się stara, duety to super pomysł, ale co to daje, kiedy dosłownie gasi konkursy i doprowadza do stanu, gdzie przez 2h oglądamy skakanie w dosłownie jeden punkt, przy różnicach punktowych na 20 oczek między skoczkami. Co do młodzieżowców i zmian limitów też poszedł dobrą drogą z juniorami, ale ja bym osobiście nie uzależniał tego od mśj. Dałbym po prostu każdemu miejsce dla skoczka u-21, niech się rozwijają. To i tak by nie wpłynęło zbytnio na igrzyska. W każdym razie ja go nie winię za rzeczy, które zostały po Hoferze, ja go winię, że sobie z nimi kompletnie nie radzi i dobrą rzecz robi raz na 10 przypadków.

  • Seba Aka Krzychu profesor

    Wygląda na to, że Austriacy pobiją swój rekord z zeszłego sezonu w liczbie punktów w PN, trzeba przyznać że ekipe mają konkret. Pierwszy raz w historii na podium generalki będą zawodnicy z jednego kraju, to to już w ogóle miazga.

  • Materna stały bywalec
    konkurs w ujęciu "Bardzo Starego Sceptyka" A.D.2024/2025

    dzisiejszy konkurs duetów wg. legendarnej klasyfikacji "Bardzo Starego Sceptyka"
    54pkt. - (przeciętny +) - Paweł 7 miejsce - (+) dodaję dla konkursów poniżej dobrego gdy Polak jest w dziesiątce ; (-db)- gdy Polak jest na trzecim stopniu podium a reszta nie dokłada do 80pkt.

    Legenda:
    1-9 - konkurs beznadziejno - tragiczny
    10-24 - konkurs bardzo słaby - Ruka 1- 24pkt.; Lillehammer 2 - 17pkt.; Ga-Pa -17pkt.; Willingen 2 - 23pkt.
    25-49 - konkurs słaby (Lillehammer Mikst (słaby +) - 47pkt. ; Lillehammer 1 -31pkt.; (Titisee duety (słaby+)-48pkt. ; Engelberg 2- 47pkt.; Oberstdorf (słaby+) -27pkt.; Bischofshofen (słaby+) - 37pkt.; Oberstdorf (loty) - 26pkt.; Willingen 1 - 38pkt.; Lake Placid 1 - 41pkt. ; Lake Placid (Mikst) - (słaby +)-42pkt.; Sapporo 1 - 27pkt.; Sapporo 2- 36pkt.; Trondheim (MŚ mikst) - 32pkt.; Oslo-37pkt.; Vikersund 2 - 47pkt.;
    50-79 - konkurs przeciętny/przyzwoity/niezły* - *(wybierz właściwe)- Ruka 2 - 60pkt.; Wisła 1-50pkt.; Titisee 1 (przeciętny+)-61pkt.; Titisee 2 (przeciętny+)-50pkt.; Engelberg 1 - 53pkt.; Innsbruck - (przeciętny+) -57pkt.; Zakopane (druż. -przeciętny+) - 67pkt.; Zakopane - (przeciętny+) 57pkt. Oberstdorf (loty) (przeciętny +) - 79pkt.;Lake Placid 2 - (przeciętny+) -78pkt.; Trondheim (MŚ normalna) - 54pkt.(przeciętny+); Trondheim (druż)- 50pkt. (przeciętny+); Trondheim (MŚ duża)- 54pkt. Vikersund 1- (przecietny +) - 51pkt.; Lahti (duety) - (przeciętny+) - 54 pkt.
    80-119 - konkurs dobry- Wisła 2 - 82pkt.; Lahti - 68pkt. (-db);
    120-139 - konkurs bardzo dobry
    140-159 - konkurs rewelacyjny
    160-179 - konkurs genialny
    180 - konkurs cudowny ( skoczkowie odlatują na ORLEN...)

  • kunta doświadczony

    113: 6=18, czyli w każdym skoku średnio 10 m za krótko na zwycięstwo ( dobra, nie uwzględniam not i kompensat wiatrowych). Oczywiście jest to obecnie najwyższe możliwe do osiągnięcia miejsce w rywalizacji, niemniej różnica nawet do Niemców jest przerażająca. A najgorsze, że nie widać nikogo, kto mógłby tę sytuację poprawić. rotacja w reprezentacjach 1-5 w Pucharze Narodów jest w miarę stała i na dobrym poziomie, Francuzi, Szwajcarzy, Amerykanie, Finowie też zbliżają się do poprawności(albo nawet lepiej momentami), a my mamy Pawła Wąska i.... koniec. Nie chcę się też znęcać nad oburzonymi zostawieniem w Polsce K. Stocha w czasie MŚ, ale oto macie odpowiedź na pytanie dlaczego.

  • pawelas2301 stały bywalec

    Rywalizować w duetach dla skarpetek i kwiatków xd

    Lahti niech ogarnie jakiejś puchary, bo to wygląda słabo... Zwycięzcy coś tam jeszcze mają, ale 2. i 3. miejsce?? Słabo

  • kibicsportu profesor
    @cms

    Zgodzę się z tobą. Lubię też bardzo Lahti. Nie wiem czemu tak dużo osób narzeka na tę skocznie, ale przyjemnie się zawsze ogląda zawody na Salpausselce. Do tego nie jest to największa duża skocznia, więc coś innego niż standardowe HS140/HS142

  • PauloXaver doświadczony

    Ciekawe, że za mój komentarz TheDrige zgarnął łapki w górę. Chyba czytacie komentarze bez zrozumienia, bo przecież napisałem, że Stoch był lepszy od Kubackiego, a on to tylko potwierdził. No ale widziałem, jakie ekspertki i eksperci to potwierdzili – wszystko jasne.

  • lucca87 stały bywalec
    @Robert Johansson252

    Ryoyu z forma z dzis przegoni w klasyfikacji kogoś z Lanisek, Wellinger, Paschke Forfang.
    Obstawiam bardziej jego 6-7 miejsce na koniec

  • DomenPrevcFan bywalec
    @Tomek88

    13 medali, w tym 7 złotych, podium generalek wszelkich Anže Laniška, 3 podia PN, prawie 70 podiów indywidualnych zawodników w PŚ, Mala Krysztalowa Kula... Imponująca lista. Może Austriacy czy inni tam Niemcy maja lepsze, ale Słoweńcy zawsze byli raczej z tyłu a teraz absolutna światowa czołówka. Nawet mimo kryzysu w tym sezonie 2 złota, 3 Medale... jest moc

  • Tomek88 profesor
    @DomenPrevcFan

    Zgadzam się. Te osiągnięcia są godne podziwu a jest to tym bardziej imponujące, że Hrgota ma zaledwie 36 lat i na upartego wciąż mógłby jeszcze skakać

  • kubilaj2 weteran
    @Takanashi63

    Problem w tym, że Pertile musi sprzątać wieloletnie bagno po późnym Hoferze.

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Że co? Po pierwsze to w którym momencie Kamil Stoch się nie mieścił do składu?
    Po drugie, po co miał startować w PK skoro jego celem był wyjazd na MŚ na które ostatecznie nie pojechał i się nie obraził (wiem, że byś chciał żeby się obraził bo miałbyś o czym pisać).
    I po trzecie kiedy pisałem o lotach to pisałem to pod kątem powołania na MŚ bo jak zapewne wiesz na MŚ w narciarstwie klasycznym nie ma mamuta więc wyniki akurat z Oberstdorfu powinny być pominięte, a na pozostałych skoczniach Kamil zawsze był w piątce. Zresztą później potwierdziło się, że Kamil Stoch sportowo do tego składu się mieścił.

    A co do szacunku to widać, że nie czytasz ze zrozumieniem. Gdzie ja pisałem, że start w PK to brak szacunku? "Domagałem" się szacunku dla niego bo jechaliście po nim równo i zresztą teraz jest podobnie, Fettnera bronisz, niżej go wychwalają, a po Kamilu Stochu, Polaku który dał nam tyle radości, który być może jest w TOP 3 skoków narciarskich jeździcie i wyśmiewacie.

    Startować w PK mógł, nawet chciałem tego ale rozumiem jego decyzję bo wiem, że te starty w PK za bardzo nic by mu nie dały ale gdyby startował kibicował bym mu tak samo jak zawsze w porównaniu do niektórych z was.

  • Pavel profesor
    @dervish

    Wczoraj Słoweńcy zdobyli 127pkt, a Niemcy 133 ;)

  • DomenPrevcFan bywalec
    @Tomek88

    Dokładnie, najlepszy trener Słoweńców w historii. Osiągnął z nimi tyle, że każdy z jego poprzedników mógłby o tym najwyżej pomarzyć

  • catalan bywalec
    @cms

    To prawda, dla mnie osobiście Lahti to jeden z najprzyjemniejszych weekendów w kalendarzu.

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl