Konflikt Międzynarodowej Federacji Narciarskiej i Snowboardowej (FIS) z firmą Red Bull dotknął świata skoków narciarskich. Podobnie jak w innych dyscyplinach zimowych, zawodnicy sponsorowani przez producenta napojów energetycznych musieli dokonać zmian na swoich nartach i kaskach.
Od pewnego czasu w świecie sportów zimowych mówi się o napięciu pomiędzy FIS a firmą produkującą jedne z najbardziej znanych napojów energetycznych. Pierwszym krokiem w stronę pogorszenia stosunków była decyzja FIS o zakazaniu używania oryginalnego logo marki Van Deer. Stworzony przez znanego narciarza alpejskiego Marcela Hirschera projekt posiadał charakterystyczny wizerunek czerwonego byka, który ostatecznie zamieniono na napis „racing”. Wymiany nart przed zbliżającym się zimowym sezonem musieli dokonać z tego powodu m.in. Casey Larson czy Andreas Wellinger.
Ten drugi wymienić musiał także kolejny element swojego sportowego ubioru, gdyż narciarska federacja wzięła pod lupę kaski skoczków. Według szwajcarskiego dziennika Blick, FIS, z prezydentem Johanen Eliaschem na czele, chce zakończyć erę charakterystycznych kasków z niebiesko-srebrną szachownicą. Jest ona za bardzo kojarzona z klasyczną puszką napoju energetycznego, co według działaczy jest przekroczeniem regulaminowej powierzchni reklamowej. Ta, jak czytamy w oficjalnych przepisach, może zajmować jedynie 50 cm2 kasku. Tyczy się to nie tylko skoczków narciarskich, ale wszystkich sportowców wszystkich dyscyplin pod egidą FIS. Zawodnicy nie będą już mogli używać kasków w całości pokrytych barwami Red Bulla i będą musieli szukać innych sposobów, na oznaczenie sponsoringu marki.
Wątpliwości budzi wybiórczość działaczy federacji, którzy swoją uwagę skupili wyłącznie na jednym sponsorze. Wśród skoczków znajdziemy przecież także różowe kaski Mannera czy czerwone Viessmanna, a u narciarzy alpejskich fioletowy branding Milki. Uderzenie w tak dużego sponsora, jakim jest Red Bull, może niekorzystnie wpłynąć na finansową przyszłość sportu, co zauważają sami zawodnicy. Głos w tej sprawie, w rozmowie z niemieckim portalem BR24, zabrał Andreas Wellinger.
– Wierzę, że sponsoring jest niezbędny, aby skoki narciarskie mogły funkcjonować w taki sposób, w jaki funkcjonują. Nie jesteśmy piłką nożną, bądź Wielkim Szlemem, gdzie sponsoring jest czymś oczywistym. Nadal jesteśmy sportem niszowym, który zimą może cieszyć się dużą ekspozycją – zauważył mistrz olimpijski z Pjongczangu.
– Kask jest naszą powierzchnią reklamową numer jeden, więc nie wiem, czy w dłuższej perspektywie ogólne zainteresowanie firm sportami zimowymi pozostanie takie samo – stwierdził.
Efekty działań FIS są już widoczne na skoczni. Podczas zawodów Letniego Grand Prix w austriackim Hinzenbach zarówno Andreas Wellinger, jak i Daniel Tschofenig startowali w zmienionych kaskach. Sponsorowani przez Red Bulla skoczkowie ograniczyli powierzchnię reklamową według zasad FIS, choć charakterystyczne barwy firmy wciąż na nich pozostały. W starym kasku w powiecie Eferding skakał z kolei Ryoyu Kobayashi.
-
-
Kuba_23 weteran
@Lataj
W każdym razie co im nagle zaczęło się nie podobał w kaskach Redbulla ? Przez tyle lat było dobrze
-
SzeskaFanStocha bywalec
Przyzwyczjimy się do nowego wyglądu kasków i bedzie.
-
Lataj profesor
@Kuba_23
To wynika z treści artykułu. Przytoczyłem jeszcze Mannera i Milkę ze względu na cukier (jednak Red Bull też ma, a jest jeszcze gorszy, bo zawiera również kofeinę; nikt normalny nie dodaje do kawy aż 8 łyżeczek cukru, a na tej samej zasadzie działają energetyki). Przytoczyłem jeszcze przykład spoza tekstu, żeby nie było, że marki przytoczone tamże są jedynymi przypadkami.
-
-
-
SzeskaFanStocha bywalec
@Lataj
No ale to różnica, że zawodnik ma cały kask w jednym kolorze a, że jest szachownica dokładnie jak na produkcie sponsora.
-
Matrixun doświadczony
No nie napawa to optymizmem. Mam nadzieję, że sytuacja szybko się wyjaśni bez większej szkody dla dyscypliny. Niestety m. in. przez kombinacje związane z reklamami - jeśli dobrze pamiętam - na kasku i nartach, niezłe szambo wybiło w czeskim związku w 2006 roku. Nie wiem czy to nie było ognisko zapalne, które stało się jedną z przyczyn znacznej obniżki formy Jandy podczas jego życiowego sezonu. Medalu z Turynu też już nie przywiózł. Oby tu nie było podobnych cyrków.
-
Kolos profesor
@dervish
Wycofanie drużynówek na IO akurat niczemu nie zaszkodzi a nawet pomoże, bo duet łatwiej zbudować i zakwalifikować na IO niż czteroosobową drużynę.
Ale oczywiście głównym powodem tej zmiany było obcięcie ilości zawodników startujących w konkursach skoków na IO (z 70 na 50). W efekcie na starcie nie dałoby się zgromadzić ośmiu drużyn (o dwunastu nie wspomniwszy). -
Kolos profesor
To niestety FIS w całej rozciągłości, skoki mają tyle problemów z którymi FIS nic nie robi a wzięli do walki z kolorami kasków bo im nagle wadzi, że procent sponsora na kasku za duży...
Do tego jeszcze wkurzają możnego sponsora co skończy się wycofaniem Red Bulla w sponsoring dyscyplin sportowych podległych FIS-owi... -
-
-
LewReteni bywalec
Skoro reklama to tylko 50cm2 kasku, a dlaczego nie 80, 110, 160, cały kask. Na co FiS-owi różnica kto ile ma napisu na kasku? Co FiS chce zrobić z resztą kasku? Nic? Tak myślałem. Za Hofera było lepiej.
-
-
Lataj profesor
@Farek
Że Red Bull to świństwo jak inne energetyki? Mogli nie wprowadzać tego durnego przepisu z powierzchnią reklamową, a przede wszystkim nikogo nie atakować. Myślałem, że jedynym argumentem ws. Red Bulla będzie szkodliwość energetyków, a jednak powołali się na bzdurny przepis, który stosują tylko w przypadku jednego producenta, a do tego zarzynają nim estetykę i sponsoring. Mamy jeszcze Mannera i Milkę (słodycze), a także dawnego sponsora reprezentacji Putinlandu, o którym nie wspomniano, a kaski z nim były całe żółte.
-
Avengers123456msciciel weteran
Ja bym powiedział kogo jest to wina, ale wiecie sam.
-
Mucha125 profesor
Kaski to był jeden z najładniejszy elementów stroju i co fis robi zakazuje ich. GENIUSZE biznesu. FIS najwyraźniej chce zabrać jakiekolwiek zarobek z tej dyscypliny. Najpierw miejsca zabiera w PŚ teraz to, a co będzie następne limity dla każdej nacji w 30 ?
-
Arturion profesor
W kasku Milki to teraz skacze Raimund... Tylko bez logo. ;-)
-
-
Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl
Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl
- Zanim zadasz pytanie na forum - zobacz czy poniżej ktoś już nie dał na nie odpowiedzi.
- Redakcja serwisu Skijumping.pl zastrzega sobie prawo do usuwania oraz modyfikowania komentarzy łamiących regulamin - nie związanych z tematem newsa, zawierających obraźliwe treści, atakujących osoby publiczne (a w szczególności zawodników, trenerów, działaczy, polityków), napisanych wulgarnym językiem, spamu, powielania treści newsa itp.
- Zabrania się reklamowania innych stron, blogów itp.
- Forum to miejsce na przemyślane wypowiedzi i opinie. Do komentowania bieżących wydarzeń na skoczni oraz luźnych pogaduszek służy nasz czat. Komentarze o zerowej wartości merytorycznej typu "Ammann Słabo, Stoch - 125m, co tu tak cicho, czemu nie skaczą" - również będą usuwane.
- Komentarze powinny być rzeczowe, napisane poprawnie językowo i bez rażących błędów ortograficznych.
- Zapytania, opinie i uwagi skierowane do redaktorów serwisu Skijumping.pl, prosimy przesyłać na nasz adres email. Nasi redaktorzy nie czytają wszystkich komentarzy, często mogą więc wcale nie odpowiedzieć. Zapytania, opinie i uwagi skierowane do moderatorów forum Skijumping.pl, prosimy przesyłać na nasz adres admin@skijumping.pl.
- Wszystkich użytkowników forum, prosimy o kulturalną dyskusję. Do rozwiązywania wszelkich sporów i kłótni służy email, gadu-gadu lub inne środki komunikacji.
- Aby uniknąć bałaganu i nieporozumień, zabrania się tworzenia i korzystania użytkownikom z więcej niż jednego konta/nicka oraz podszywania się pod innych użytkowników, poprzez tworzenie bardzo podobnych nazw/nicków. W przypadku wykrycia takiego działania, konta będą kasowane, a w skrajnym przypadku (nagminne tworzenie kolejnych kont), użytkownik banowany.
- Wszelkie komentarze, atakujące bezpośrednio poszczególnych użytkowników (w tym także oskarżenia o pisanie pod wieloma nickami), moderatorów lub redaktorów, będą bezzwłocznie usuwane, podobnie jak spory między użytkownikami, nie mające nic wspólnego z tematem artykułu. Konta użytkowników, którzy obrażają moderatorów, administratorów, bądź atakują Redakcję Skijumping.pl, mogą być blokowane.
- Wszelkie narzekania na to, że komentarze są "bezpodstawnie" usuwane, będą również kasowane. Jeśli ktoś uważa, że jego komentarz był zgodny z regulaminem, a mimo to został usunięty, prosimy o kontakt emailowy na adres admin@skijumping.pl.
- Jeśli uważasz, że dany użytkownik nagminne łamie regulamin, wywołuje kłótnie i utrudnia dyskusję w komentarzach, prosimy o kontakt emailowy na adres admin@skijumping.pl.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania wpisów bądź blokowania użytkowników, którzy używają niecenzuralnego języka, nagminnie wywołują konflikty, spory oraz prowokują innych uczestników forum do kłótni.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania użytkowników, których nazwy (ksywki) zawierają wulgaryzmy lub brzmią podobnie do niecenzuralnych słów.
- Redakcja nie ponosi odpowiedzialności, w przypadku, gdy adres IP zablokowanej osoby, jest adresem całej sieci lokalnej. Ewentualne cofnięcie blokady może nastąpić jedynie w przypadku, gdy winny użytkownik zaprzestanie szkodliwych działań na forum.
- Redakcja nie odpowiada za treści i opinie prezentowane przez użytkowników forum. Jeśli wypowiedzi naruszają prawo, ich autorzy mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
- W przypadku "bana" użytkownika, zabronione jest tworzenie nowego konta, przez 7 dni od momentu blokady konta.
- W przypadku nagminnego łamania regulaminu forum oraz ogólnych zasad dobrego wychowania, Redakcja zastrzega sobie prawo do powiadomienia odpowiednich służb, wraz ze wszystkimi posiadanymi danymi użytkownika (adres IP, logi, dane kontaktowe).
Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu
Zaloguj się