Jedna z ostatnich takich skoczni w Pucharze Świata, kulisy przygotowań Hochfirstschanze do Titisee-Neustadt 5
- 2020-01-17 09:03
Brak naturalnego śniegu i konieczność przygotowania klasycznego najazdu lodowego nie ułatwiała zadania organizatorom zawodów w Titisee-Neustadt, którzy do ostatnich chwil walczyli z poganiających ich czasem. W czwartek Hochfirstschanze przeszła wizytację FIS, w której uczestniczył m.in. przyszły dyrektor Pucharu Świata w skokach narciarskich - Sandro Pertile.
- Podczas tego weekendu jestem asystentem delegata technicznego. Jednym z naszych obowiązków jest zmierzenie różnych parametrów skoczni i sprawdzenie, czy zgadzają się z jej certyfikatem. W czwartek sprawdzaliśmy dokładnie część rozbiegu, z którego startują zawodnicy, a konkretnie odległość między belkami. Ma to związek z systemem kompensaty za długość najazdu. Te dane przekazujemy do Swiss Timing, a oni wprowadzają te informacje do systemu, aby zawodnicy otrzymali właściwe punkty za każdą zmianę belki - tłumaczy Włoch, który po tym sezonie zastąpi Waltera Hofera.
- Między poszczególnymi belkami bywają minimalne różnice, na poziomie pół centymetra. Zdarza się to na niektórych obiektach. Tutaj mamy do czynienia z drewnianą konstrukcją, a drewno to naturalny materiał, który ma prawo trochę się odkształcać. Z tego powodu sprawdzamy odległości między belkami - kontynuuje Pertile, który w Titisee-Neustadt jest asystentem Loenga Geira Steinara z Norwegii.
Czy tego typu procedura ma miejsce na każdym obiekcie? Zazwyczaj tak postępujemy, chociaż na niektórych obiektach, gdzie stopnie są zrobione z trwalszego materiału, sprawdzamy te elementy bardziej wyrywkowo. Chodzi o aktualność informacji z certyfikatu względem stanu faktycznego.
Co jeszcze musiał zweryfikować norwesko-włoski duet delegatów FIS? - Dysponujemy tu naturalnym rozbiegiem, więc sprawdzamy stan najazdu oraz odległość między dwoma torami. Upewniamy się, że wszystko jest przepisowe i zgodne z certyfikatem.
Na większości obiektów Pucharu Świata zainstalowane są już nowoczesne tory najazdowe. Jak wobec nich ma się naturalny najazd? - Tak, to tory wykonane w sposób tradycyjny. Nadal są bezpieczne, ale nie jest to najnowszy standard technologiczny. W Titisee-Neustadt, pod śniegiem jest umieszczony system chłodzenia. Cały najazd jest naśnieżany, a na to polewana jest duża ilość wody, aby stworzyć lodową powierzchnię. Następnie frezarka wycina tory w lodzie. To system, który sprawnie działa. Co prawda, wymaga to trochę więcej pracy od obsługi skoczni, ale to nadal bardzo dobry system.
Czy taki system nie sprawia kłopotów podczas tak wysokich temperatur? - Ten system jest trochę bardziej wrażliwy na problemy pogodowe, a dodatkowo skoczkowie są coraz bardziej przyzwyczajeni do startów na nowoczesnych systemach najazdu. Niemniej, to nadal dobre tory. Przewagą tego systemu jest to, że po dłuższej przerwie między kolejnymi zawodnikami, prędkość pozostaje praktycznie bez zmian. W nowoczesnych najazdach, w torach zbiera się lód, co może mieć wpływ na prędkość skoczków.
W jaki sposób sprawdza się grubość śniegu na zeskoku? - Zazwyczaj mierzymy grubość warstwy śniegu, aby była zgodna z przepisami. Nie jest tu najważniejsza sama ilość śniegu. Najważniejsze jest, aby powierzchnia była równa i zachowana była odpowiednia wysokość przy bandach. Wszystko jest gotowe i nie możemy się doczekać trzech dni interesującej rywalizacji na Hochfirstschanze.
- Jesteśmy dyscypliną, która rozgrywa się na otwartym powietrzu. Musimy liczyć się z tym, że czasem czekają nas większe wyzwania. Przez ostatnie trzy tygodnie mogliśmy się cieszyć z niemal idealnych warunków. Pewnego dnia aura i tak pokrzyżuje nieco plany. Może tak się stać właśnie w ten weekend, ale trzymajcie kciuki, aby tak nie było!
Z Sandro Pertile rozmawiał Tadeusz Mieczyński
-
Suchy89 początkujący
Fajna skocznia
Lubie takie drewniane stare obiekty. Skoczkowie też chwalili np. starą Planicę. Szkoda że FIS na siłę sprawia że skocznie są praktycznie identyczne, w zeszłym roku zepsuli Vikersund...
-
Kolos profesor
Lubię stare, nostaligiczne czasy i te naturalne rozbiegi, no ale niestety technika idzie do przodu i trochę wstyd, że skocznia bez sztucznych torów najazdowych jest do PŚ dopuszczana.
-
grzmiwuj doświadczony
Konkretny gość, sprawia dobre wrażenie. Na razie mi się podoba.
Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl
Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl
- Zanim zadasz pytanie na forum - zobacz czy poniżej ktoś już nie dał na nie odpowiedzi.
- Redakcja serwisu Skijumping.pl zastrzega sobie prawo do usuwania oraz modyfikowania komentarzy łamiących regulamin - nie związanych z tematem newsa, zawierających obraźliwe treści, atakujących osoby publiczne (a w szczególności zawodników, trenerów, działaczy, polityków), napisanych wulgarnym językiem, spamu, powielania treści newsa itp.
- Zabrania się reklamowania innych stron, blogów itp.
- Forum to miejsce na przemyślane wypowiedzi i opinie. Do komentowania bieżących wydarzeń na skoczni oraz luźnych pogaduszek służy nasz czat. Komentarze o zerowej wartości merytorycznej typu "Ammann Słabo, Stoch - 125m, co tu tak cicho, czemu nie skaczą" - również będą usuwane.
- Komentarze powinny być rzeczowe, napisane poprawnie językowo i bez rażących błędów ortograficznych.
- Zapytania, opinie i uwagi skierowane do redaktorów serwisu Skijumping.pl, prosimy przesyłać na nasz adres email. Nasi redaktorzy nie czytają wszystkich komentarzy, często mogą więc wcale nie odpowiedzieć. Zapytania, opinie i uwagi skierowane do moderatorów forum Skijumping.pl, prosimy przesyłać na nasz adres admin@skijumping.pl.
- Wszystkich użytkowników forum, prosimy o kulturalną dyskusję. Do rozwiązywania wszelkich sporów i kłótni służy email, gadu-gadu lub inne środki komunikacji.
- Aby uniknąć bałaganu i nieporozumień, zabrania się tworzenia i korzystania użytkownikom z więcej niż jednego konta/nicka oraz podszywania się pod innych użytkowników, poprzez tworzenie bardzo podobnych nazw/nicków. W przypadku wykrycia takiego działania, konta będą kasowane, a w skrajnym przypadku (nagminne tworzenie kolejnych kont), użytkownik banowany.
- Wszelkie komentarze, atakujące bezpośrednio poszczególnych użytkowników (w tym także oskarżenia o pisanie pod wieloma nickami), moderatorów lub redaktorów, będą bezzwłocznie usuwane, podobnie jak spory między użytkownikami, nie mające nic wspólnego z tematem artykułu. Konta użytkowników, którzy obrażają moderatorów, administratorów, bądź atakują Redakcję Skijumping.pl, mogą być blokowane.
- Wszelkie narzekania na to, że komentarze są "bezpodstawnie" usuwane, będą również kasowane. Jeśli ktoś uważa, że jego komentarz był zgodny z regulaminem, a mimo to został usunięty, prosimy o kontakt emailowy na adres admin@skijumping.pl.
- Jeśli uważasz, że dany użytkownik nagminne łamie regulamin, wywołuje kłótnie i utrudnia dyskusję w komentarzach, prosimy o kontakt emailowy na adres admin@skijumping.pl.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania wpisów bądź blokowania użytkowników, którzy używają niecenzuralnego języka, nagminnie wywołują konflikty, spory oraz prowokują innych uczestników forum do kłótni.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania użytkowników, których nazwy (ksywki) zawierają wulgaryzmy lub brzmią podobnie do niecenzuralnych słów.
- Redakcja nie ponosi odpowiedzialności, w przypadku, gdy adres IP zablokowanej osoby, jest adresem całej sieci lokalnej. Ewentualne cofnięcie blokady może nastąpić jedynie w przypadku, gdy winny użytkownik zaprzestanie szkodliwych działań na forum.
- Redakcja nie odpowiada za treści i opinie prezentowane przez użytkowników forum. Jeśli wypowiedzi naruszają prawo, ich autorzy mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
- W przypadku "bana" użytkownika, zabronione jest tworzenie nowego konta, przez 7 dni od momentu blokady konta.
- W przypadku nagminnego łamania regulaminu forum oraz ogólnych zasad dobrego wychowania, Redakcja zastrzega sobie prawo do powiadomienia odpowiednich służb, wraz ze wszystkimi posiadanymi danymi użytkownika (adres IP, logi, dane kontaktowe).
Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu
Zaloguj się